A váltás az autóvezetés egyik leggyakrabban ismétlődő mozdulata, mégis nagyon sok múlik azon, hogy milyen technikával tesszük. A sima, finom váltás nem csupán kényelmes, hanem a jármű élettartamát is növeli. A rosszul időzített vagy hirtelen váltások felesleges terhelést jelentenek a kuplungra, a váltóra és a motorra is.
A kézi váltás valódi titkai
A legtöbben automatikusan váltanak, pedig érdemes figyelni arra, hogyan reagál a motor. Az optimális váltási pontot általában a motor hangja árulja el, nem feltétlenül a fordulatszámmérő. Ha a motor túlterheltnek tűnik, ideje felváltani; ha erőtlenül morgolódik, akkor vissza kell lépnünk egy fokozatot.
A kuplung folyamatos csúsztatása az egyik legkárosabb technika. Sokan a forgalmi dugóban úgy állnak meg, hogy a kuplungot félúton tartják. Ez extrém módon koptatja a kuplungtárcsát.
A DSG váltót miért szeretik annyian?
A DSG váltó kettős tengelykapcsolós szerkezetével gyakorlatilag előre bekészíti a következő fokozatot, így a váltás villámgyors. Ez teszi különösen kényelmessé és sportossá is egyben.
Araszoláskor azonban sokan helytelenül használják. A DSG nem szereti a folyamatos, centiről centire történő előrecsúszást, mert ilyenkor a kuplungok folyamatosan dolgoznak. Ideális esetben vagy guruljunk a fék felengedésével, vagy álljunk stabilan, ezzel jelentősen növelhető a váltó élettartama. Ha mégis gond lenne vele, érdemes a dsgjavitas.hu oldalon segítséget keresni.
A visszaváltás fontossága
A visszaváltás nem csak a gyorsítás előkészítése, hanem a motorfék része is. Ha például előzésnél késlekedünk, és nem váltunk vissza időben, az autó nem fog elég gyorsan reagálni. A váltásnak összhangban kell lennie a lábunk mozgásával és a forgalmi helyzettel.
Tippek a hosszú élettartamért
A váltók többsége meghálálja a finom kezelést. Nem kell erőből betolni a kart, a jó váltó könnyedén csúszik a helyére. Ha pedig egy fokozat nehezebben veszi be magát, jobb elengedni és újrapróbálni, mint erőltetni.
Kép forrása: freepik.com
